Senin, 12 Januari 2015

BERSEDEKAH - LAH

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam.Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta parasahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat
Sahabat yang dirahmati Allah,
Firman Allah SWT  maksudnya : “Apa-apa yangkamu belanjakan daripada perkara yang baik, memberi sumbangan harta bendadengan tujuan dan nilai yang baik dimana kebaikan itu akan kembali kepada dirikamu. Dan apa-apa  yang kamu belanjakan kerana mencari keredaan Allah”(Surah al-Baqarah ayat 272)
Dari Amru bin Auf r.a katanya Rasulullah SAWbersabda: “Sesungguhnya sedekah seseorang Islam itu memanjangkan umur danmencegah daripada mati dalam keadaan su’ul khatimah dan Allah SWT pulamenghapuskan dengan sedekah itu sikap sombong, takbur dan membanggakan diri(dari pemberiannya).” (Hadis Riwayat Bukhari)
Hadis di atas menjelaskan bahawa selain daripadasedekah wajib iaitu zakat harta, zakat fitrah dan sebagainya, umat Islamumumnya digalakkan memberi sedekah sunat sebagai tanda bersyukur dengan segalanikmat yang dikurniakan oleh Allah SWT.
Setiap pemberian sedekah akan diberikan ganjaranpahala sekiranya dilakukan dengan ikhlas kerana Allah semata-mata. Bahkanfadhilah atau kelebihan bersedekah adalah meliputi dunia dan akhirat.
Terdapat tiga kebaikan bersedekah Yaitu :
1. Di panjangkan umur.
2. Mencegah daripada mati dalam keadaan su’ul khotimah
3. Dapat menghapuskan dengan sedekah itu sifatsombong, takabur dan membanggakan diri.
Hidup sekarang ini penuh cabaran dan kita tidaktahu apa akan terjadi di hadapan kita. Setiap hari kematain berlaku dihadapankita dengan kematian kemalangan jalan raya, mati dibunuh dan paling ditakutiadalah kematian berlaku seseorang itu dalam keadaan melakukan maksiat,nauzubilahiminzalik.
Perbanyakkan bersedekah dan memohon rahmat AllahSWT semoga diakhir hayat kita mendapat husnul khatimah dan dapat mengucapkalimah, "LAILAHAILLALLAH.

, "Sedekah yg diberikan sedangkan pada masaitu engkau masih sehat dan sebenarnya engkau bakhil (merasa sayang hendak dermakanharta karena takut jadi fakir dan engkau berangan jadi kaya) maka janganmenangguh sedekah sehingga apabila roh sampai dikerongkongan lalu pada masa itukau berkata, "ini untuk si anu ini untuk si anu sekian" dansebenarnya harta engkau pada masa itu memang akan dimilki oleh oranglain."
(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Sahabat yang di kasihi,
Marilah kita sama-sama mencari bekal akhiratdengan membanyakkan bersedekah. Dan jangan kau ungkit pula sedekah itudihadapan orang lain,karena tanpa keikhlasan semua akan sia-sia.Bukan sebatasdi alam barzakh saja mendapat kebaikan tetapi di Padang Mahsyar pula paradermawan akan mendapat perlindungan Arash Allah SWT ketika ramai umat manusiakepanasan yang amat dahsyat dan dijauhi daripada siksaan api neraka.
Semoga kita bias melaksanakan bersama sama