Jumat, 22 November 2013

Syukurku hari ini



Alhamdulillah. Kita masih lagi mampu bernafas, masih mampu bergerak, masih mampu berfikir dan masih hidup. Andainya pagi tadi kita bangun dari tidur, dan tidak dapat melihat, apakah kita mampu beranjak daripada tempat tidur kita? Andainya setelah terjaga dari tidur pagi tadi telinga kita tidak dapat menangkap sebarang bunyi, kepada siapa kita akan mengadu? SubhanaAllah. Banyak sungguh nikmat yang kita perolehi setiap hari. Hmm… berapakah bayaran untuk semua ini? Bayaran untuk udara yang dihirup, air yang diminum, tenaga yang digunakan, kewarasan ketika berfikir dan masa yang mematangkan kita?

“Dan jika kamu menghitung nikmat Allah yang dilimpahkannya kepada kamu, tiadalah kamu akan dapat menghitungnya satu persatu, sesungguhnya Allah maha pengampun lagi maha mengasihani.” (an-Nahl, 16: 18 )

Sesungguhnya nikmat Allah adalah terlalu banyak diberikan kepada makhlukNya. Namun manusia sering lalai dan lupa dengan nikmat yang dikecapi ini sehingga Allah bertanya kepada mereka yang sering mendustakan nikmat-nikmat yang diberikanNya..

Semoga kita menjadi hamba Allah yang selalu berSyukur atas segala nikmat-nikmat Nya dan senantiasa menjadi hamba Allah yang setiap hari sibuk untuk memperbaiki Iman nya
Ya Allah, luaskan rezeki kami, yang halal lagi baik, tanpa memberatkan kami.
Jika rezeki itu ada di langit, turunkanlah.
Jika ada di bumi, keluarkanlah.
Jika jauh dekatkanlah.
Jika dekat, mudahkanlah.
Jika sedikit, perbanyaklah.
Jika banyak, berkahilah agar kami dapat menolong anak yatim, orang-orang miskin dan orang- orang yang kesulitan.
Ya Allah, kabulkanlah doa kami.
 ... Aamiin...